Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

torsdag 4 november 2010

Lite bilder från skolan!


Här kommer lite bilder på bakverk som vi gjort i skolan.

25 st rulltårtor till en skola i Eksjö som firade att en byggnad fyllde 100 år.



Den till höger har jag gjort, sockerkaka med valnötter & choklad.



Denna vecka har vi haft Halloween tema,
detta är en sockerkaka med fondant & spritsad choklad på.





Idag gjorde jag denna tårta,
fylld med chokladmousse & blåbärsmousse, täckt med marsipan.






Croquembouche, fransk bröllopskrokan.
Detta är petits chouxer som är fyllda med vaniljkräm, ihopsatta med karamell
Botten är gjord av karamell och hackade rostade mandlar.




Förra veckan fick vi testa att göra en Krokan.
Denna har jag gjort.
Krokan är gjord av mandelmassa och äggvita som spritsas ut i mönster och bakas av i ugn.
Vi färgade karamell & hällde i & satte även ihop den med det.
Spritsade & gjorde några dekorationer.
Har ni sett en krokan innan? Eller hört talas om det? Jag hade aldrig hört talas om det!
Krokan var tydligen vanligt vid bröllop förr i tiden.





4 kommentarer:

  1. Oj, vad mycket gott. Jag har aldrig hört talas om krokan förut, men det var väldigt vackert!

    SvaraRadera
  2. Härligt att du delar med dej av godsakerna ni gör på skolan!

    Har heller aldrig hört talas om krokan nångång, men det ser väldigt vackert ut i allafall!

    kram

    SvaraRadera
  3. Hej Fina tårtor
    Vilket recept använde du till Krokan tårtan?
    Vet du vart man kan finna andra recept?
    Dåligt med det ute på internet!
    Anders.trolin@live.se

    SvaraRadera
  4. Såå häftigt att se! Min fd svärmor var heeelt övertygad om att vi skulle ha en sån till vårt bröllop. Tydligen har man det väldigt ofta i Danmark fortfarande! Så skoj att se en sådan.
    Vi ville ju ha en "riktig" bröllopstårta!

    SvaraRadera