Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

onsdag 18 juni 2014

Dessertbord till min dotters 1 årsdag



 Äntligen så kommer mitt inlägg om dessertbordet jag gjorde till min dotter,
Jag hade inte tänkt gör något speciellt, 
men när jag började planera så blev det mer & mer :)



 Jag köpte pompoms, vimplar, ballonger, fat, glasburkar & flaskor till kalaset!


Jag bakade Choklad Cookies (till vänster) 
Fyllde flaskor med jordgubbssaft. 



 
Bakade söta Cake balls, med ballerina & creme cheese. 
Doppade i mjölkchoklad. 
Satte en pinne i & en liten rosa blomma på.

Receptet hittade jag hos Sockerrus



Jag bakade små marängbakelser med jordgubbsgrädde & toppade med jordgubbar,  
köpte rosa godis & bakade små maränger & la i glasburkar.



Alice 1 årstårta! 
En 2 våningstårta som är fylld med päronmousse & mjölkchoklad. 
Jag älskar volanger på tårtor, tycker det är så fint.
Så jag gjorde volanger på nedersta tårtan i ombre färger.
& en blomma på sidan. Och klossar med namn.

Översta tårtan är rosa med vita prickar, pärlband runt kanten. 
& en söt liten bebis som tittar ut från sin filt :)




Här kommer receptet på marängbakelserna; (från tidningen Hembakat) 

Ca 12 st
3 äggvitor
1 ½ dl strösocker
½ dl florsocker
Fyllning
3 dl vispgrädde
2 dl jordgubbssylt
Garnering
50 g vit choklad
färska jordgubbar
GÖR SÅ HÄR
1. Sätt ugnen på 100 grader. Vispa äggvitorna och sockret med en elvisp till en fast och vit maräng.
2. Spritsa ut rundlar på ett bakplåtspapper, ca 5 cm i diameter.
3. Grädda marängerna mitt i ugnen i ca 50 min, tills de känns torra och lätta.
4. Smält den vita chokladen till garneringen över vattenbad. Spritsa hjärtan på ett bakplåtspapper och låt dem stelna i kylskåp.
5. Vispa grädden tjock i en bunke. Blanda i jordgubbssylten med en sked.
6. Lägg samman marängerna tre och tre varvat med jordgubbsgrädde precis före servering. Avsluta med en klick grädde på toppen. Dekorera med färska jordgubbar och ett chokladhjärta.







Bjuder oxå på en bild på mig själv ;)

Jag älskar min lilla 1 åring mest i hela välden & 
hon fick hade en underbar dag med tårta, presenter & kalas med nära & kära


1 kommentar:

  1. Så fint dessertbordet blev! =) Jag har en fråga angående sugarpaste; jag vet att du använder det ofta till dina tårtor och jag undrar vilket märke du använder eller om du gör sockerpastan själv? Jag vill hitta den bästa!, som går bra att kavla och är god! Skulle bli så glad om du kan svara på detta. Ha det så bra!

    SvaraRadera