Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

söndag 10 april 2016

Det stora tårtslaget! Avsnitt 1

Jag fick ett mail om att vara med och delta i ett helt nytt program, Det stora tårtslaget på sjuan.
Först tänkte jag att jag inte ville vara med i tv.
Jag blev sedan uppringd av Nyhetsbolaget och de ville gärna ha med mig i programmet, jag fick några dagar på mig att fundera och jag tvekade väldigt mycket först, sen tänkte jag att det är inte alla som får chansen att vara med i Tv så det kan jag bara inte tacka nej till!
Jag hade nog ångrat mig om jag sagt nej!

Jag fick skicka in en kort video på mig själv och då var jag 1 av 12 utvalda. Sen ringde dem och sa att jag var en av de 8 deltagarna! Jag blev väldigt glad och samtidigt väldigt nervös!

Jag packade mina tårtsaker och tog tåget upp till Stockholm! Där möttes jag av en helt fantastisk människa, Jessika som fanns där för oss under inspelningen!

Jag fick träffa alla deltagarna och jag har träffat Johanna (Johannas tårtor) och Lisa (sockerrus) förut. Gunilla och Mia visste jag vilka de var. Ed, Mikaela, och Jörgen hade jag inte hört om förut.
Alla visade sig vara helt underbara människor, helt otroligt duktiga på tårtkonst!
Vi fann varandra snabbt och hade det otroligt roligt tillsammans!


Vi bodde jättemysigt i ett nybyggt hus på Siggesta Gård. Där även inspelningen skedde.
Vi hade egna rum och vi träffades i allrummet på kvällarna och hade det mysigt!
Det var bara tårtsnack nästan hela tiden!

När vi först fick se studion så var det en härlig känsla! Det var sååå fint med alla bänkar och dekorationer!

Vi blev sminkade och håret fixades till inspelningen! En otroligt lyxig känsla!


 Den första tårtutmaningen var Din personliga tårta, din livsresa, en tårta som berättar vem du är.
Jag hade väldigt svårt att bestämma mig och framför allt att komma på vad jag skulle göra för tårta!

Jag bestämde mig tillslut för att göra en 4-våningstårta, jag älskar att göra våningstårtor!
Tycker att de blir så festliga!

På nedersta tårtan gjorde jag Linneor som symboliserar Småland, där jag bor och är uppvuxen.
Jag gjorde oxå en mindre tårta med en 1:a på som var min första täckta tårta som jag gjorde till min sons 1-årsdag 2008.
På andra tårtan gjorde jag en skurhink och en mopp, jag började hoppa in som sommarvikarie på Städ när jag var runt 13 år! Och jag fortsatte att städa under sommarloven, och lite då och då. När jag gick ut gymnasiet så hade jag en heltidstjänst där. Tills jag fann tårtorna!
Nyckeln symboliserar en dörrnyckel till vårat hus, där vi bott i många år nu och stortrivs!

På tredje tårtan är mina barns namn, Alex och Alice. Samt ett "brudpar" som står för att jag och min man Robban gifte oss för 2 år sen.

Översta tårtan är dekorerad med lite cupcakes samt en mini tårta på toppen, som symboliserar mitt företag Lindas Tårtor.

Min favoritfärg är lila så lite lila rosor fick oxå vara med, samt rosa spets och pärlband, jag tycker att det är så fint på tårtor! Och lite silverdetaljer.

Tårtan var fylld med mina favoritsmaker, passionsfruktsmousse, skivade jordgubbar och mjölkchoklad! Spacklad med citronsmörkräm och täckt med sockerpasta. 


Jag är nöjd med min tårta, vet inte vad jag skulle ha gjort för något annat. Vi hade väldigt kort tid på oss och jag är stolt över att jag hann färdigt med allt som jag tänkt ha med.
Det var lite nervöst att stå inför så många människor, samt alla kameror. Men man glömde bort det efter ett tag och stod i sin egna värld. Jag som är van vid att alltid stå själv och jobba! 



Ang tävlingen som var i första avsnittet, att spritsa smörkrämsrosor så är det inte lätt att göra något på tid som jag inte gjort tidigare.
Jag tänkte att jag försöker att göra så många som möjligt och hoppas att de blir godkända. Smörkrämen var otroligt hård så jag fick ta i allt jag kunde!
På varje ros jag gjorde så räknade jag, 3-5-7 blad och jag gjorde sammanlagt 12 rosor. Varför de inte blev godkända fick jag aldrig veta.



Jag hoppas att ni hänger med under nästa veckas program, som går på torsdag kl. 21.00 på Sjuan! 

Vill tillägga att jag har en stjärna på mitt förklädde på en bild jag lagt ut, det betyder inte att jag vunnit. Alla deltagarna hade på sig ett sånt förklädde under pressfotograferingen!
Ni kan läsa mer och se bilder på http://www.tv4.se/det-stora-t%C3%A5rtslaget






1 kommentar:

  1. Såå himla spännande! Jag får följa det hela bättre i din blogg och på fb! ❤ Dina två första tårtor i tävlingen är fantastiskt fina! Precis som alla dina tårtor är! Det som sticker ut speciellt på dina tårtor är att du har sinne för färger och inte överarbetar med en himla massa grejer... Och så att du är galet bra på att få dem så otroligt jämna och fina! (Allt enligt mitt tycke och smak!) Mitt nästa mål är att få SMAKA en Lindatårta någon gång! Hihi

    SvaraRadera