Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

söndag 17 april 2016

Det stora tårtslaget! Avsnitt 2

I det andra avsnittet av Det stora tårtslaget så skulle vi baka tårtor som ser ut som maträtter!
Mer om det kommer längre ner i inlägget! Tänkte berätta lite om hur det funkar att spela in tv! 

Det var väldigt långa dagar, intensivt, stressigt och väldigt lärorikt och kul att få vara med om och se hur det går till. 
Här är två bilder bakom kulisserna.
 Det är många kameror som rullar hela tiden.
Och många härliga människor som jobbade med programmet som tog hand om allt som är bakom en inspelning så som producent, projektledare, kreatör, redaktörer, bildproducent, mat-assistenter, ljussättare, studioman, rekvisitörer, chafför, produktassistenter, massor med fotografer, 
ljud och inslagsproducenter m.fl.
Det var verkligen kul och spännande att få se hur det fungerar och hur många som 
jobbar med en produktion! 




Jag fick USA och självklart så tänkte jag direkt på en hamburgare. 
Så jag valde att göra hela tårtan som en hamburgare!

Det är två sockerkaksbottnar- brödet
 två browniebottnar-hamburgarna
Halloncurd-ketchup
Lemoncurd- senap
Vitchokladmousse med lite brun färg i- dressing
sen gjorde jag bacon. ost, sallad, tomat, lök, gurka i hamburgaren 
och den är toppad med sesamfrön =)
Dekorationerna är gjorda i sockerpasta eller gumpaste. 


För att få med mer detaljer så gjorde jag en vit bricka, en röd-vit rutig duk som allt låg på.
Pommes i en låda, ketchup i en kopp, en servett och en dricka med ett sugrör!
Inget av detta hade jag gjort förut så det var verkligen en utmaning och väldigt kul! 

 

 Jag är väldigt nöjd med min tårta och hade inte kunnat göra den bättre! 


Dekorutmaningen var att göra en rosett på 15 minuter, jag är van vid att göra rosetter men de behöver några timmar på sig att torka till så de håller formen. 
När jag tog bort duken så låg det en bit sockerpasta i världens fulaste gröna färg under min duk. Det fanns inte tillgång till andra färger vid min bänk och jag hann inte springa och leta efter vit sockerpasta som jag skulle behöva färga, så jag fick ta den!
Det var självklart att jag skulle ställa rosetten upp, det var det enda jag kom på just då! Annars så anpassar man rosetten till resten av tårtan, om den ska stå upp eller ligga er. Här hann jag inte tänka så mycket utan ställde den upp av ren vana bara =) 

Jag var nöjd med min rosett på den tiden som vi hade men jag är inte nöjd med färgen ;) 
Ed som vann, hans rosett var jättefin!!


 Varje dag så fick vi god frukost, lunch och middag på Siggesta Gård.  
Här sitter vi alla efter inspelningen av program 2. Marie åt även med oss denna kväll! Vilket var mycket trevligt! Hon är verkligen en härlig och go tjej! 



Johanna vann och hennes tårta var helt fantastisk med alla detaljer, 
hon är så otroligt duktig!! 
Alla de andras tårtor var såå otroligt fina & verklighetstrogna, jag var så imponerad av alla tårtor! 

Tyvärr så fick Mia lämna oss! Massor med kramar till dig!! 


 På bilden är alla deltagare samt underbara Jessika som tog hand om oss!! 

Det är många som frågat mig om vad som händer med alla tårtor efter programmet, 
vi deltagare tog en bit om vi hann med det, sen åt all personal som jobbar i kulisserna, ibland tog de med hem. Och det som blev över kastades. 

Jag vill också passa på att tacka alla er som hejar på mig, skriver fina kommentarer, gillar och delar på facebook Lindas Tårtor och instagram lindastartor
Det värmer så otroligt mycket och gör mig så glad!!!

 Missa inte nästa veckas avsnitt på sjuan kl. 21.00.
Finns också på tv4 play!



2 kommentarer:

  1. Heja heja! ❤ You ho girl! Du är bäst!

    SvaraRadera
  2. Du är grymt duktig!
    Hamburgaren är verkligen verklighetstrogen!
    Kram Karin

    SvaraRadera