Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

måndag 25 april 2016

Det stora tårtslaget! Avsnitt 3

I det tredje avsnittet var temat ikoniska klänningar. 
Vi skulle hitta inspiration från klänningen. 
Jag fick Björks svanklänning. Först blev jag lite fundersam och tänkte att vad ska jag göra för något?? Men det självklara var ju att göra en svan! 
Vad skulle jag annars gjort?? 

Jag började fundera på hur det skulle gå att få ihop den, hur ska jag få halsen att stå upp? Samt vingarna? Hur gör jag fjädrarna? Hur stor kommer den att bli? 
Tillslut efter lite funderande och sökning på internet så kom jag fram till att det går göra halsen i modelleringchoklad, det stelnar och blir väldigt hårt. 
För att få till själva mönstret på halsen så klippte jag med en liten sax. 
Sen är hela målad i vit chokladfärg.  
Jag satte dit en bit orange sockerpasta & sen målade jag den svart vid ögonen. 


Dekorutmaningen i detta avsnittet var penselbroderi, något som jag aldrig har gjort tidigare! 
Så visste att det inte skulle gå så bra ;)
Jag testade iallafall och det är absolut något som jag måste testa att göra igen för det blir väldigt fint om man kan få till det! 
Självklart vann Gunilla, hon är fantastisk duktig!
Hon gjorde dessutom penselbroderi på sin tårta i detta avsnittet!  


 Det var jättesvårt att veta hur stor jag skulle göra kroppen, själva tårtan,
hur kommer slutresultatet att se ut??

Jag ville få in Björk på något sätt och hon är från Island. Blåbär och lakrits är väldigt isländskt.
 Jag ville ha med det vita temat även inne i tårtan så jag tog vitchoklad & citronmousse.
På morgonen så sa Mattias att de ville ha fler smaker i tårtorna m.m.. så då i panik tog jag till mjölkchoklad med lakritssmak (tänkte inte ha lakrits i först) 
Men tyvärr så blev det lite för många smaker, det är en himla stress som man blir utsatt för och vid detta tillfället så tänkte jag att jag ville ha mer smaker, så här i efterhand så skulle jag hållit mig till det jag tänkt från början.

Så tårtan består alltså av sockerkaksbotten,
rårörda blåbär, citronmousse, vitchokladfluff och mjölkchokladfluff med smak av lakrits.
 

Jag skar ut 3 stora plattor i flowerpaste som jag skulle sätta alla fjädrar på.
De fick ligga & torka ett par timmar, men inte för länge för de skulle också gå att böja till dem lite.
På bilden är det 2 plattor, satte den tredje baktill.

Tyvärr så har jag ingen bild på alla fjädrarna!
Men jag gjorde runt 300 fjädrar. Jättesvårt att veta hur många som behövdes och de tog slut så jag fick göra ett par i sista sekunden.


Jag gjorde lite vatteneffekt på tårtbrickan och en näckros. För att få in någon mer dekoration. 

 Det ligger otroligt mycket jobb bakom svanen som tyvärr inte visades så mycket i avsnittet. 
 Jag är otroligt nöjd och trodde nog aldrig att jag skulle kunna göra den så bra! 


Stort grattis till Mikaela som gjorde en jättefin tårta!
Tyvärr så fick Jörgen lämna oss, han är otroligt duktig! 

Jag är kvar en vecka till!! Missa inte avsnitt 4 på torsdag,
Sjuan kl. 21.00. Finns också på tv4 play! 







1 kommentar: