Personliga tårtor till alla tillfällen! Nässjö, Jönköpings län

Lindas Tårtor på Facebook

söndag 1 maj 2016

Det stora tårtslaget! Avsnitt 4

I avsnitt 4 i Det stora tårtslaget så fick vi i uppdrag att göra en tudelad tårta, 
temat var motsatser, 2 motstridiga sidor. 

Jag fick manligt och kvinnligt.
Jag tyckte att det var ett väldigt svårt tema först. Mycket i samhället idag är inte 
manligt eller kvinnligt. 
Men sen kom jag på det! Festkläder! Visst så kan en kille ha klänning & en tjej kavaj, 
det är självklart upp till var och en! Men jag bestämde mig för att köra på det temat!

 Jag valde att göra kvinnans del i rosa. 
På nedersta tårtan är det draperingar, på mellan tårtan är det "rufflade" rosor. Översta tårtan är först klädd i beige sockerpasta och sen vit, som överdelen på en klänning. Det är också målade blommor där, jag använde mig av en mall till dem. Sen är det pärlband runt. 
På toppen är en högklackad sko, det är stansade små blommor som jag målade sen satte jag små pärlor runt kanten och en rosett baktill. 


På den manliga sidan så valde jag en grå kavaj, det är fickor, man ser skjortan med knappar nertill och upptill. Det är en fluga upptill och en servett och 2 blommor i fickan. 
Och på toppen är det än fin lackad herrsko och några ätbara diamanter
.
På sidorna av tårtan där de 2 sidorna möts så är det pärlband i skarven och jag gjorde små blombuketter i rosa och blått och satte dit. 

Dagens utmaning var att modellera något som passar till en barntårta. 
Vi fick inte göra en nalle som jag tänkte gjort först. 
Det stod helt still i mitt huvud och jag hörde att någon sa katt! Ja-tänkte jag, en katt har jag modellerat ett par gånger förut. 
Men inte på tid och inte utan en bild framför mig.
Ja, det var inte så lätt att göra något på tid och sen fanns det inte så mycket sockerpasta och färger under skynket, så jag blandade svart och vit så det skulle räcka till en grå katt. 
Jag gjorde oxå ett paket! 
Johanna vann såklart, hon är otrolig på att modellera!



 Åter till tårtan,
Jag tänkte också att smakerna skulle vara tudelade och gå lite i manligt/kvinnligt. 
Så kvinnans del är fylld med jordgubbsmousse med skivade färska jordgubbar och 
ett lager med vitchokladmousse. 
Mannens del är fylld med hallonmousse med färska hallon och ett lager med 
mjölkchoklad med äkta whisky i! 
Den nedersta delen är dummy och de 2 översta är riktig tårta. 

 Jag la ner väldigt mycket jobb på denna tårtan, det var väldigt mycket olika detaljer. 
Det som tog mest tid var de rufflade rosorna och ett tag så trodde jag inte att jag skulle hinna färdigt med hela tårtan i tid, men det gjorde jag! 

Det är en tävling och alla de andra deltagarna är sååå otroligt duktiga, jag är såå stolt att jag kommit så här långt i tävlingen, det trodde jag aldrig efter första programmet! När jag står där uppställd med tårtan framför mig så har jag varit så himla nervös varenda gång!
När de sa mitt namn, att jag vunnit denna tårtutmaningen så blev jag så rörd!! Började nästan gråta när jag hämtade förklädet hos Marie, det var såå himla kul att få vinna en gång och jag la ner såå mycket jobb på denna tårtan. 

Jag vill verkligen tacka alla er som skriver, kommenterar och delar på sociala medier och skickar meddelanden till mig! Det gör mig sååå glad och peppad ska ni veta! Ni är guld värda!! 


Jag blev verkligen ledsen när de sa att Lisa fick lämna oss, jag började gråta!!

Vi har blivit en så härlig grupp och man kommer varann närmare och närmare för varje dag så jag ville inte att någon skulle åka ut! Lisa gör helt fantastiska tårtor och hon har alltid inspirerat mig, hon lärde och visade mig massor under denna tiden. 
SÅ kul att få umgås med dessa fantastiska tårtskapare!!


Missa inte nästa avsnitt! Torsdag på sjuan kl 21.00. 
Finns också på tv4 play. 
Vill ni läsa mer om programmet så kan ni göra det här; http://www.tv4.se/det-stora-t%C3%A5rtslaget



1 kommentar:

  1. Hej Linda
    Du var min favorit under tävlingen. Blev så förvånad när du åkte ut. Din tårta med alla fantastiska detaljrika smink var ju BÄST. Hoppas dig allt gott i forsättningen.
    Gülay

    SvaraRadera